Algemene Informatie en Voorwaarden

Garantiefonds GGTO
Golden Travel & Cruises is aangemeld bij de Stichting GGTO onder lidmaatschapnummer 1511. Hiermee voldoet Golden Travel & Cruises aan de wettelijke verplichting om een garantie aan haar klanten te bieden, zoals bedoeld in artikel 7:512 van het Burgerlijk Wetboek. De GGTO staat er voor garant dat je het reeds betaalde deel van je reissom terugkrijgt indien de touroperator in financieel onvermogen komt. Dit kan zijn vóór je vertrek maar ook tijdens je verblijf op locatie. Bovendien garandeert de Stichting GGTO tijdens je verblijf je terugreis indien de touroperator, als gevolg van financieel onvermogen, hier niet meer voor kan zorgdragen. Door de touroperator wordt voor deze garantiestelling een vast bedrag van 15,- euro per boeking in rekening gebracht aan de consument. Hiermee wordt het garantiefonds opgebouwd en onderhouden.

Vereniging van Kleinschalige reisorganisaties
Wij zijn aangesloten bij de Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VvKR). De VvKR komt op voor de belangen van kleine, vaak specialistische reisorganisaties. Via de VvKR bundelen we onze krachten en delen we onze expertise om zowel voor de reisorganisatie als de consument tot een zo groot mogelijke zekerheid en tevredenheid te komen.  

Calamiteitenfonds
Golden Travel & Cruises (KvK 55957897) is aangesloten bij de Stichting Calamiteitenfonds Reizen. Binnen de grenzen van de garantieregeling van het Calamiteitenfonds vallen de op deze internetsite gepubliceerde reizen onder de garantie van het Calamiteitenfonds. Deze garantie houdt in dat u als consument die deelneemt aan een door ons georganiseerde reis:
– (een deel van) uw reissom terugkrijgt indien wij de reis als gevolg van een calamiteit niet of niet volledig kunnen uitvoeren;
– de noodzakelijke meerkosten vergoed krijgt indien wij als gevolg van een calamiteit de reis moeten aanpassen of indien wij u vervroegd moeten repatriëren.
Onder calamiteit wordt verstaan een door molest of natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis. Voor meer informatie: www.calamiteitenfonds.nl

Code reisaanbiedingen
Volgens de ‘Code Reisaanbiedingen’ worden de prijzen in onze uitingen inclusief toeslagen als voor brandstof, luchthavenbelastingen en overige onvermijdbare kosten aangeboden. De Code stelt de gedragsregels vast voor aanbieders van reis-, recreatie-, vervoers- en verblijfsdiensten inzake openbare reclame-uitingen wat betreft de prijsstelling en de beschikbaarheid van aanbiedingen. Het verplicht de reisaanbieder dat alle kosten die benodigd zijn om de reis te kunnen maken, bij de reissom inbegrepen zijn. 

Voor algemene regels inzake reclame-uitingen verwijzen wij u naar de Nederlandse Reclame Code (www.reclamecode. nl). Deze Code is vastgesteld door de brancheorganisaties ANVR, BARIN, HISWA en Vereniging KNV, na overleg met de Consumentenbond, de Stichting Reclame Code en de toenmalige ministeries van Economische Zaken en van Verkeer en Waterstaat en geldt voor de Nederlandse (vakantie-)markt. 

Al onze prijzen zijn gebaseerd op de goedkoopste boekingsklasse van een luchtvaartmaatschappij. Er kunnen wel hogere prijzen ontstaan vanwege een hogere boekingsklasse of de keuze voor een andere luchtvaartmaatschappij, waarbij ook de brandstof- en belastingheffingen omhoog kunnen gaan. 

Golden Travel & Cruises is een handelsnaam van:
Golden Travel & Cruises, Kvk nr 55957897

GOLDEN TRAVEL & CRUISES, Nieuwedijk 22, 2405 XW Alphen aan den Rijn Tel.: 0172-577 577 / E-mail: info@goldentravel.nl / www.goldentravel.nl 

COPYRIGHT Golden Travel & Cruises 
Alle rechten voorbehouden. Niets uit onze publicaties mag worden verveelvoudigd of opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand zonder schriftelijke toestemming van Golden Travel & Cruises. Voor alle aanbiedingen, de gewenste reisduur en de juiste prijs neem contact met ons op via 0172 577 577 of kijk op www.goldentravel.nl. 

 

ALGEMENE VOORWAARDEN

Aansprakelijkheid
Degene die de reis boekt, is altijd hoofdelijk aansprakelijk voor alle afspraken die door hem/haar, ook voor andere deelnemers worden gemaakt. 

Aankomst en Vertrek
Een internationale regel bepaalt, dat u op de dag van vertrek uw accommodatie tussen 10.00 en 12.00 uur dient te verlaten (zie ook het informatiemateriaal op uw kamer). Deze wordt vastgesteld door de directie van de accommodatie en houdt verband met de t d die benodigd is voor het schoon- en gereedmaken van de accommodatie voor de op die dag aankomende gasten. Op de dag van aankomst moet u er dan ook rekening mee houden dat uw geboekte accommodatie in de meeste gevallen pas na 15.00 uur beschikbaar is. Wilt u om reden van een late vertrekt langer gebruik maken van uw kamer, dan kunt u een dag vóór vertrek met de hotelreceptie bespreken of er mogelijkheden zijn voor een zogeheten ‘late check-out’ of dat de mogelijkheid bestaat tot het boeken (tegen betaling) van een extra nacht. Zij zullen u indien mogelijk van dienst zijn, wel dan niet tegen een ter plaatse te betalen vergoeding. Wilt u vooraf deze zekerheid, dan adviseren wij u reeds bij boeking een extra nacht te reserveren! 

Classificatie
Bij de publicatie van hotels en resorts in ons programma hanteren wij als basis de officiële classificatie, zoals die in het betreffende land van toepassing is. Elk land heeft echter een eigen beoordelingssysteem waardoor vergelijking niet altijd goed mogelijk is. Indien de classificatie naar onze professionele mening zou kunnen leiden tot een onterecht hoog of laag verwachtingspatroon maken we hiervan melding in de beschrijving van de accommodatie. U kunt hierbij denken aan een 5* hotel welke door ons wordt geclassificeerd als een 4* omdat het vanwege het kleinschalige karakter slechts beperkte voorzieningen biedt. Er zijn enkele hotels in ons programma die een vergrotende trap van luxe bieden, zowel qua uitstraling als serviceniveau. Deze superieure hotels geven wij 5* Deluxe om dat exclusieve karakter te benadrukken. Internationaal is het hoogst haalbare classificatie 5*, wij volgen dit en zullen dus geen verzonnen 6* of 7* hanteren. Ondanks de grote verscheidenheid hebben wij ons beperkt tot vier classificaties, te weten: 3*, 4*, 5* en 5* Deluxe. 

Daarnaast treft u bij elk schip een bepaalde classificatie aan, deze wordt ontleend aan de uitgave van de ‘Berlitz-Cruise guide’ Hierin worden cruiseschepen uitvoerig en op vele punten beoordeeld.

Faciliteiten 
In de meeste accommodaties wordt een aantal faciliteiten aangeboden. Indien er ter plaatse betalingen moeten worden gedaan voor het gebruik hiervan geven wij dat, indien ons bekend, aan bij de betreffende bestemming en in de uitgebreide hotelbeschrijvingen. Eén en ander is gebaseerd op gegevens, zoals die bekend waren op het moment dat dit programma werd voorbereid (november 2017). In een enkel geval brengt een hotel bij de aanvang van een nieuw seizoen een wijziging aan waarvoor Golden Travel & Cruises niet aansprakelijk gesteld kan worden. 

Kamerindeling
Eenpersoonskamers zijn veelal beperkt verkrijgbaar en zijn vrijwel altijd op aanvraag. In de meeste gevallen heeft Golden Travel & Cruises met het hotel afspraken gemaakt waarbij u wordt geboekt in een tweepersoonskamer voor alleengebruik. Bij een driepersoonskamer kan er sprake zijn van een kamer met drie bedden of een ruimere tweepersoonskamer met bij plaatsing van een derde roll-away-bed, waardoor u een prijsvoordeel geniet. Deze combinatie gaat meestal wel ten koste van enig comfort!

De meeste kamers in de Verenigde Staten, Canada en Caribbean beschikken over 2 queensize bedden van 140 x 200 cm en zijn geschikt voor maximaal 2 volwassenen + 2 kinderen tot 12 jaar. Indien de kamer voorzien is van een kingsize bed kan er doorgaans (tegen betaling) een extra roll-away-bed worden bij geplaatst. Mede gelet op de eveneens aanwezige extra bagage levert u met zo’n combinatie ook hier in op uw comfort en is deze om die reden wellicht niet wenselijk. 

Bovenstaande geldt uiteraard ook aan boord van de cruiseschepen.

Kledingvoorschriften
U kunt er vanuit gaan dat er bij een 5* hotel (en zeker 5* Deluxe) kledingvoorschriften van toepassing zijn, vooral in verschillende restaurants tijdens het diner. Om die reden is het aan te bevelen om voor de zekerheid een pantalon, colbert en een stropdas in uw bagage mee te nemen. Tijdens feestdagen met mogelijke galadiners is men hier extra streng op. 

Ongedierte 
Op verre bestemmingen en in landen rond de Middellandse Zee komt ongedierte (zoals mieren en kakkerlakken) vaker voor dan wij in Nederland zijn gewend. Dit komt doorgaans niet door onvoldoende hygiëne, maar vloeit voort uit klimatologische omstandigheden als luchtvochtigheid en warmte. Om dergelijke situaties zoveel mogelijk tegen te gaan raden wij aan uw etenswaren te verpakken in plastic zakken en zo mogelijk te bewaren in een koelkast. Wij adviseren u van de aanwezigheid van ongedierte melding te maken bij de accommodatieverschaffer, zodat deze zijn best kan doen u van dit ongewenste bezoek af te helpen. Ook de aanwezigheid van (zwerf-)katten en honden komt soms voor. De aanwezigheid van deze dieren en ongewenste insecten kan helaas nooit geheel uitgesloten worden. 

Schoonmaak
Waar niets wordt vermeld gelden over het algemeen de volgende richtlijnen. Appartementen/bungalows: 3 à 4x per week een schoonmaakbeurt en wisseling van linnengoed. Hotels: dagelijkse schoonmaakbeurt en handdoekwisseling; het linnengoed wordt in een 4* hotel meestal 3x per week verschoond, in 5* hotels vrijwel altijd dagelijks. 

Ter plaatse omboeken
Mocht u ter plaatse om wat voor reden dan ook van accommodatie willen wisselen, houdt u er dan rekening mee dat het in eerste instantie door u geboekte hotel niet altijd de kosten van de niet gebruikte nachten restitueert, ondanks eventuele mondelinge toezeggingen door het hotelpersoneel. Neemt u in voorkomende gevallen altijd contact op met onze lokale vertegenwoordiging. Zij zullen u hierbij te allen tijde behulpzaam zijn en adviseren. Ter plaatse dient u zelf de kosten voor de nieuwe accommodatie te voldoen, dit vaak tegen de dan geldige dagprijzen van het hotel. 

Waarborgsom
Het is bij alle soorten accommodaties gebruikelijk, dat u bij aankomst een waarborgsom betaalt, die hoog op kan lopen. Kunt u een creditcard overhandigen dan is dit meestal afdoende als garantie voor de borg. Deze borg wordt u bij vertrek terugbetaald, tenzij er aanleiding bestaat tot (gedeeltelijke) inhouding wegens schade of anderszins. Is dat aan de orde vraagt u dan om een rekening en controleer deze op juistheid. In sommige gevallen kunt u deze rekening voorleggen aan uw verzekering voor vergoeding. Een zorgvuldige inventarisatie bij het inchecken voorkomt verrassingen. 

Wifi
Vrijwel alle hotels die wij in ons aanbod aanbieden beschikken over wifi en bieden deze service gratis aan in de openbare ruimten en/of op de kamer. Daar waar hotels ter plaatse geld voor deze service vragen vermelden wij dit op de betreffende Reisinformatiepagina. Deze informatie is verzameld in november 2017 en kan sindsdien derhalve zijn gewijzigd. De kwaliteit en snelheid van de wifi is per land en accommodatie verschillend. 

Aan boord van cruise schepen is de snelheid vaak zeer gelimiteerd en in veel gevallen alleen tegen betaling beschikbaar. 

Golden Travel & Cruises kan op de beschikbaarheid, kosten en/of snelheid geen enkele invloed uitoefenen of bij falen aansprakelijk worden gesteld. 

Golden Travel & Cruises hanteert de volgende annuleringskosten op alle arrangementen:
• bij annulering tot de 30e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: de aanbetaling, zijnde 15% van de reissom (verhoogd met indien van toepassing de volledige ticketprijs)
• bij annulering vanaf de 30e kalenderdag (inclusief) tot de 15e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 50% van de reissom verhoogd met (indien van toepassing) de volledige ticketprijs
• met ingang van 15 dagen voor vertrek: 100%. 

Afwijkende annuleringsvoorwaarden
Wij maken u nadrukkelijk attent op het feit dat vooral hotels in Dubai alsmede veel hotels in het hoogseizoen, zeker ook rond feestdagen, regelmatig strengere betalings- en annuleringsbepalingen hanteren. In voorkomende gevallen informeren wij u bij boeking over deze afwijking. Voor afslagtijden bij golfarrangementen zijn wisselende voorwaarden van toepassing, waarover u geïnformeerd wordt bij boeking. Tevens gelden bij low cost airlines en bepaalde lijndienstreserveringen afwijkende annuleringsvoorwaarden, te weten 100% kosten direct na boeking. Wellicht een extra reden om direct bij boeking een passende verzekering af te sluiten. 

Wij maken u nadrukkelijk attent op het feit dat alle rederijen en soms ook hotels, strengere annuleringsbepalingen hanteren. Indien de annuleringsvoorwaarden van de rederijen strenger zijn dan hierboven genoemd zullen wij deze hanteren. In voorkomende gevallen informeren wij u bij boeking over deze afwijking. Tevens gelden bij low cost airlines en bepaalde lijndienstreserveringen afwijkende annuleringsvoorwaarden, te weten 100% kosten direct na boeking. Wellicht een extra reden om direct bij boeking een passende verzekering af te sluiten.

Vrijblijvend aanbod
In onze voorwaarden is sprake van een vrijblijvend aanbod dat door de reisorganisator in bijzondere omstandigheden kan worden herroepen. Dit geldt bijvoorbeeld als de reis is volgeboekt of als het reisaanbod om andere redenen niet meer beschikbaar is, dan wel indien er sprake is van een fout in de berekening van de reissom of van andere fouten. 

Wijzigingskosten
Voor vertrek:
• € 30,- voor elke wijziging of aanvulling (zoals wijziging van verzorging, type kamer, naam, preferentie/essentie of vervoer) vanaf de dag na de boekingsbevestiging. Geheel afhankelijk van wat de aanpassing/wijziging is wordt deze binnen 28 dagen voor vertrek niet beschouwd als een wijziging maar als een annulering.
• Alle low cost airlines volgens de door hen gehanteerde voorwaarden, in de meeste gevallen 100%.
• Alle lijndiensten volgens de door hen gehanteerde voorwaarden plus extra kosten die de luchtvaart- maatschappij in rekening brengt vanwege bijvoorbeeld een duurdere boekingsklasse. 

Na vertrek:
• Tijdens uw verblijf verlengen of eerder terugkeren €  60,- p.p. excl. de aanvullende en van toepassing zijnde kosten, die hotels en/of luchtvaartmaatschappijen in rekening brengen. 

Aansluitrisico cruises
Indien u niet of niet tijdig de vertrekhaven kunt bereiken doordat de vliegreis naar de vertrekhaven geen doorgang kan vinden ten gevolge van extreme weersomstandigheden en/of overheidsmaatregelen die de vlucht onmogelijk maken, komt dit voor uw eigen risico. U blijft de volledige reissom verschuldigd, onder aftrek van de kosten van het luchtvervoer. U kunt ons daarvoor niet aansprakelijk stellen. Wij zullen er alles aan doen om u zonder extra kosten toch op de plaats van bestemming of in de opvolgende haven te krijgen, echter kunnen u dit niet garanderen. Indien de reis niet verloopt overeenkomstig uw verwachtingen, vergoeden wij geen schade indien de tekortkoming in de nakoming niet aan ons toe te rekenen is. De schade is voor eigen rekening van de reiziger als de tekortkoming in de nakoming toe te rekenen is aan de reiziger, niet kon worden voorzien of niet kon worden opgeheven en toe te rekenen is aan een derde die niet bij de levering van de in de reis begrepen diensten is betrokken of te wijten is aan een gebeurtenis die wij of degene van wiens hulp wij bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik maken, met in achtneming van alle mogelijke zorgvuldigheid, niet konden voorzien of verhelpen. Wij zijn niet aansprakelijk indien er sprake is van overmacht. Onder overmacht wordt verstaan abnormale en onvoorzienbare omstandigheden die onafhankelijk zijn van de wil van degene die zich er op beroept en waarvan de gevolgen ondanks alle voorzorgsmaatregelen niet konden worden vermeden.

Reissom en aanbetaling voor cruises
Bij het maken van een boeking dient een aanbetaling van minimaal 35% te worden voldaan plus de reserveringskosten en calamiteitenfonds en eventuele premie van de annulerings- en/of aansluitrisicoverzekering. De restantbetaling dient 8 weken voor vertrek op onze bankrekening te zijn bijgeschreven. Indien binnen 8 weken voor vertrek wordt geboekt dan dient de gehele reissom per omgaande te voldoen. In geval van zgn. “non refundable” aanbiedingen bedraagt de aanbetaling 100%. Indien van toepassing, maken wij dit voor het sluiten van de overeenkomst kenbaar. Voor de volgende rederijen gelden afwijkende betalingsvoorwaarden:

Cunard:
Restantbetaling 10 weken (70 dagen) voor vertrek

Crystal Cruises:
Restantbetaling 13 weken (90 dagen) voor vertrek

Disney Cruise Line:
Restantbetaling 18 weken (126 dagen) voor vertrek

Oceania Cruises:
Restantbetaling 14 weken (98 dagen) voor vertrek

Princess Cruises:
Restantbetaling 12 weken (84 dagen) voor vertrek

Seabourn:
Restantbetaling 12 weken (84 dagen) voor vertrek

Seadream:
Restantbetaling 17 weken (119 dagen) voor vertrek

Silversea Cruises:
Restantbetaling 21 weken (147 dagen) voor vertrek

Sinds 1 april 2012 is voor zeecruises een niet nader gespecificeerd BTW bedrag bij uw reissom inbegrepen.

Reissom en aanbetaling
Bij het tot stand komen van de overeenkomst dient een aanbetaling van tenminste 15% van de totale overeengekomen reissom, verhoogd met (indien van toepassing) de volledige ticketprijs, binnen 8 kalenderdagen te zijn voldaan. Het restant van de reissom moet uiterlijk 42 dagen voor vertrek in het bezit zijn van Golden Travel & Cruises. Boekingen welke gemaakt worden binnen 42 dagen voor vertrek dienen in zijn geheel per omgaande te worden voldaan. Eerst na ontvangst van het volledige bedrag geven wij de reisbescheiden af. Afwijkende condities, soms van toepassing bij zeer exclusieve accommodaties met name in het hoogseizoen, worden aan u bekend gemaakt bij boeking. In dergelijke gevallen dient u ook rekening te houden met afwijkende annuleringscondities. 

Kinder- en babykorting
Golden Travel & Cruises biedt gezinnen met kinderen t/m 11, soms t/m 18 jaar, vaak hoge kinderkortingen. Deze kortingen worden veelal alleen verstrekt indien het kind of de kinderen worden vergezeld door minimaal 2 volbetalende personen. De leeftijd op de dag van vertrek is bepalend voor de reductie. Baby’s t/m 1 jaar krijgen meestal 90% korting op het volwassenentarief van de vlucht of betalen een vastgesteld bedrag voor vervoers-/administratiekosten. Er zijn per luchtvaartmaatschappij en hotel echter dikwijls grote verschillen. Voor de prijzen voor baby’s verwijzen wij u dan ook naar onze verkoopafdeling. Baby’s hebben geen recht op een eigen stoel in het vliegtuig en veelal geen of beperkte bagagevrijdom, tenzij u ervoor kiest het kindertarief te betalen. In de hotels worden ze op de kamer van de volbetalende gasten ondergebracht. Baby’s tellen in een aantal gevallen mee voor de bepaling van de reissom. Eventuele kosten voor maaltijden en babybedjes worden bij sommige hotels vooraf in rekening gebracht en dienen op andere bestemmingen ter plaatse te worden voldaan. Kinderen van 2 t/m 11 jaar hebben bij de meeste lijndienstmaatschappijen recht op een korting van 25-33% op het volwassenentarief. Zij hebben recht op dezelfde bagagevrijdom als een volwassene. De maximale leeftijd waarop een kind in hotels voor een korting in aanmerking komt verschilt per accommodatie. In de hotels is de kinderkorting gewoonlijk alleen geldig indien zij op de kamer van de ouders slapen. Enkele hotels geven ook korting indien de ouders voor 2 of 3 kinderen een eigen kamer wensen. Vraag onze afdeling verkoop voor aanvullende informatie! Het is mogelijk dat bij speciale aanbiedingen geen of een afwijkende kortingsregeling van toepassing is. 

Aanpassing reissom 
Golden Travel & Cruises behoudt zich het recht voor tot 20 dagen voor vertrek de reissom te verhogen i.v.m. wijzigingen van vervoerskosten, brandstoftoeslagen, verschuldigde belastingen, actuele wisselkoersen of eventuele consequenties i.v.m. geluidshindermaatregelen en/of milieubelastingen. Voor zover deze kosten bekend waren bij het vaststellen van de reissommen (november 2017) zijn ze daarin opgenomen. Het is echter niet uitgesloten dat na het verschijnen van de brochure een heffing alsnog moet worden aangepast. Deze zal op de factuur duidelijk worden aangegeven. Verhogingen zullen niet worden doorberekend vanaf het moment dat de gehele reissom op de bankrekening van Golden Travel & Cruises is bijgeschreven. In geval er niet rechtstreeks aan Golden Travel & Cruises wordt betaald dient het reisbureau de gehele reissom aan Golden Travel & Cruises te hebben voldaan. 

Aanbetaling low cost airlines en vervroegd geprinte lijndiensttickets
Voor elke zgn. low cost vliegreservering brengen wij de volledige ticketprijs (naast de reguliere aanbetaling voor het hotel, meestal 15%) als aanbetaling in rekening om reden dat direct bij boeking de tickets (automatisch en elektronisch) geprint worden en daarmee direct betaald zijn. Voor dergelijke boekingen hebben wij de betalingsvoorwaarden hierop moeten aanpassen. Deze aanbetaling dient binnen 8 kalenderdagen na boeking in ons bezit te zijn en wordt met de restbetaling verrekend. Soms kan het ook voor lijndiensten noodzakelijk of voordelig zijn een reservering te maken waarbij de tickets direct geprint moeten worden. Hiervoor gelden dezelfde betalingsvoorwaarden. 

Ter plaatse te betalen
Op diverse bestemmingen zijn de laatste jaren toeristenbelastingen geïntroduceerd die louter ter plaatse bij uw accommodatieverschaffer kunnen worden voldaan. Voor zover bij ons bekend vermelden wij deze belastingen op de Reisinformatiepagina’s. 

Reserveringskosten
Wij brengen u voor iedere boeking eenmalig €  35,- reserveringskosten in rekening. 

Excursies & Autohuur
Onze vertegenwoordiging op de vakantiebestemming zal u graag informeren over de plaatselijke activiteiten en bemiddelen bij het boeken van excursies en/of autohuur. De verantwoordelijkheid voor wat betreft de uitvoering van deze niet bij het Golden Travel-arrangement inbegrepen diensten berust echter uitsluitend bij de betrokken lokale organisator, resp. autoverhuurbedrijf, boot- of busonderneming. Conform onze voorwaarden is Golden Travel & Cruises aansprakelijk voor de diensten die zij via haar brochures en/of website aanbiedt en bij de boeking zijn vastgelegd. Golden Travel & Cruises is nadrukkelijk niet aansprakelijk voor eventuele schade en/of vervolgschades welke ontstaan bij door u op de vakantiebestemming en niet bij Golden Travel geboekte diensten door derden als auto-, scooterhuur, excursies etc. Ook niet indien onze lokale vertegenwoordiger uit serviceoogpunt hierbij bemiddelt. De via Golden Travel & Cruises aangeboden autohuur (die u in Nederland boekt) vallen wel onder verantwoordelijkheid van Golden Travel & Cruises en zijn doorgaans goedkoper dan de prijzen ter plaatse. 

Rederijen en voorbehouden
De rederij kan het aan u toegekende hutnummer wijzigen binnen dezelfde of hogere categorie, zonder u hierover vooraf in te lichten. Ook de ligging van de hutten bij of naast elkaar en/of faciliteiten in de hut (bijv. bad), zijn daarom niet gegarandeerd. Wanneer u een garantiehut (hutnummer bij inscheping) heeft geboekt, dan kan het soms voorkomen dat u gedurende de reis eenmalig van hut dient te wisselen. Een rederij kan altijd besluiten het vooraf gecommuniceerde vaarschema aan te passen. De veiligheid van de gasten en het personeel staat namelijk altijd voorop. Door onvoorziene omstandigheden, zoals weer (politieke) onrust of logistieke redenen kan een rederij besluiten het schema te veranderen. Zo kunnen bijvoorbeeld in het Caribische gebied in de maanden augustus t/m november tropische stormen voorkomen. De rederij zal dan eventueel de route aanpassen en daarmee de storm ontwijken. Het aanlopen van specifieke havens kunnen wij daarom niet garanderen. Aangezien tijdens een cruise meerdere havens worden aangedaan en deze slechts een deel zijn van uw totale cruisebeleving, heeft u bij een routewijziging geen recht om kosteloos te annuleren of wijzigen. Tevens heeft u bij een routewijziging geen recht op een compensatie of op teruggave van reeds gemaakte (vervoers-)kosten en zijn eventuele extra (vervoers-)kosten voor eigen rekening. Hoewel het zelden voorkomt, heeft een rederij het recht om het vaarschema uit te voeren met een ander schip. Deze schepen zijn dan gelijkwaardig, hoewel de indeling meestal afwijkt. Een cruisevakantie bestaat soms uit meer dan alleen uw cruise. Denk hierbij aan vluchten, transfers en excursies. Wanneer u vertraging oploopt met door ons georganiseerd vervoer en u maakt daardoor aanvullende kosten, dan kunt u ons daarvoor niet aansprakelijk stellen. Wij zullen er alles aan doen om u zonder extra kosten toch op de plaats van bestemming te krijgen. Wij adviseren een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten.

Gezondheidsvoorschriften
Voor enkele in dit programma aangeboden bestemmingen gelden adviezen, respectievelijk voorschriften op het gebied van uw gezondheid. U dient zich vooraf te informeren of er vaccinaties en/of gebruik van bijvoorbeeld malariatabletten nodig zijn voor uw vakantiebestemming. Voor meer informatie kunt u zich wenden tot uw reisadviseur, huisarts, GG&GD of diverse informatielijnen (zoals www.gezondopreis.nl, www.lcr.nl en www.tropenzorg.nl). 

Voor cruises geldt tevens: wanneer een passagier behoord tot onder andere de volgende groep, dan vraagt een aantal rederijen een in de Engelse taal gestelde verklaring, waarin staat dat u veilig aan boord kunt verblijven: -rolstoel of rollatorgebruikers -dialyse-patiënten -gebruikers van bederfelijke medicijnen -gebruikers van extra zuurstofvoorzieningen. De verklaring dient te zijn ondertekend door een arts en de passagier zelf. Wanneer u zwanger bent tijdens de cruise, dan gelden per rederij verschillende voorwaarden. Vraag naar deze voorwaarden bij boeking (of zodra u van de zwangerschap op de hoogte bent). De regels van de rederijen zijn zeer strikt: wanneer u hieraan niet voldoet, kunt u eventueel geweigerd worden om aan boord te komen.

Maaltijden 
Bij arrangementen gebaseerd op alleen logies zijn geen maaltijden inbegrepen. Bij logies met ontbijt begint de verzorging met het ontbijt op de dag ná aankomst en eindigt met het ontbijt op de dag van vertrek. Bij half- en volpension begint de verzorging met het diner of de lunch op de aankomstdag en eindigt met het ontbijt op de dag van vertrek. De geboekte maaltijden voor half- en volpension (lunch en/of diner) worden doorgaans gebruikt in het hoofdrestaurant van het hotel en hierbij gaat het meestal om een buffet. Op à la carte maaltijden en maaltijden in andere restaurants van het complex krijgt u in enkele gevallen een door het hotel vastgestelde credit zodat u in voornoemde restaurants een korting geniet. Roomservice valt niet onder de verzorging en dient ter plaatse te worden afgerekend. Eventueel niet genoten maaltijden, bij voorbeeld door een vroeg vertrek of late aankomst (ook in geval van vertraging) worden door het hotel niet vergoed en kunnen na terugkeer niet door Golden Travel & Cruises worden gerestitueerd. Aanbiedingen als bijvoorbeeld 14=12 betreffen vaak alleen de kamerprijs. Indien de reis wordt aangeboden op basis van logies/ontbijt of halfpension kan dit betekenen dat u over de gratis nachten wel de betreffende maaltijden doorberekend krijgt. Hebt u geboekt op basis van all-inclusive dan start de verzorging in vrijwel alle accommodaties vanaf het moment dat u bent ingecheckt en eindigt de verzorging op het moment dat u uitcheckt. Naast volpension (ontbijt, lunch en diner) zijn meerdere extra’s inbegrepen. Dit kan variëren van lokale (non)-alcoholische drankjes en snacks tot het gebruik van (water-) sportfaciliteiten. In de regel zijn geïmporteerde alcoholische dranken, bepaalde gerechten in à la carte restaurants, gebruik van de minibar en roomservice niet inbegrepen of dient hiervoor een toeslag te worden betaald. Houdt u er rekening mee dat deelname aan Kerst- en Nieuwjaarsdiners in veel gevallen verplicht is. Hiervoor geldt vaak een aanzienlijke toeslag. Gepaste kleding is bij deze diners een vereiste! 

Op alle cruisevakanties in deze brochure is de verzorging aan boord op basis van minimaal volpension, maar in een aantal gevallen ook op basis van  all inclusive. 

Persoonlijke gegevens
De verstrekking van persoonlijke gegevens die voor de juiste uitvoering van de reis van belang kunnen zijn. Het betreft niet alleen een geestelijke of lichamelijke handicap, maar ook andere hoedanigheden, die bij de uitvoering van de reis voor de reiziger zelf, de reisorganisatie of de accommodatieverschaffer van belang kunnen zijn. Zie ook de paragraaf: Reisdocumenten. 

Preferentie of essentie
Golden Travel & Cruises zal zich uiteraard optimaal inspannen om aan eventuele preferenties (lees: voorkeuren), bij boeking opgegeven, te voldoen. Echter een garantie hiervoor kan nooit worden gegeven. Wilt u slechts boeken indien aan uw speciale wens(en) wordt voldaan dan is sprake van een essentie en is artikel 4 van de ANVR-consumentenvoorwaarden van toepassing. Uw wensen worden schriftelijk aangevraagd en door de leverancier schriftelijk bevestigd, waarmee uw verzoek gegarandeerd is. De kosten voor een essentie bedragen € 30,- per bevestigde aanvraag. Een aantal van onze accommodaties beschikt over voorzieningen voor rolstoelgebruikers en mindervaliden. Golden Travel & Cruises wil v.w.b. de beschikbaarheid altijd zekerheid kunnen bieden en zal de aanvraag van deze speciale voorzieningen als een ESSENTIE behandelen. Zij zal de accommodatieverschaffer om een schriftelijke bevestiging vragen. Bovenstaande is alleen van toepassing voor hotelaccommodaties.

Problemen of klachten
Ondanks alle goede voorbereidingen kunnen er onverhoopt toch zaken misgaan. Mocht het voorkomen dat u tijdens de reis of uw verblijf een fout of tekortkoming ontdekt, dan dient u daarvan meteen melding te maken bij de verantwoordelijke verstrekker van de dienst (bv. vervoerder of hotelier). Blijkt de fout of tekortkoming niet oplosbaar bij de verantwoordelijke verstrekker van de dienst, dient u hiervan melding te maken bij onze lokale vertegenwoordiger of eventueel bij Golden Travel & Cruises (tel. +31 172 577 577). U geeft daarmee de gelegenheid de gemaakte fout te herstellen en verder ongemak of een klacht te voorkomen. Mocht de klacht niet oplosbaar zijn dan dient u uw bevindingen binnen twee maanden na afloop van uw vakantie via uw boekingskantoor schriftelijk aan ons voor te leggen ter verdere zorgvuldige afhandeling. Indien u geen aantoonbare melding heeft gemaakt ter plaatse en derhalve geen gelegenheid heeft gegeven een fout of tekortkoming te herstellen, kunnen wij na afloop van uw vakantie geen klacht hierover in behandeling nemen. 

Reisbescheiden
Na tijdige ontvangst van uw betaling (uiterlijk 6 weken voor vertrek) ontvangt u ca. 15 dagen voor vertrek via uw boekingskantoor of thuis de reisbescheiden (E-tickets, vouchers e.d.) met algemene en specifieke informatie in een fraai reisetui. Het is zaak deze documenten zorgvuldig te controleren. Met de bevestiging voor uw reis, hotel(s), appartement, villa, bungalow of andere geboekte arrangementen ontvangt u tevens de adres(sen) en telefoonnummer(s), zodat u ook voor thuisblijvers bereikbaar bent. U kunt uw bagage voorzien van de bagagelabels die u bij uw reisbescheiden ontvangt. Bij boekingen kort voor vertrek, waarbij het meestal niet meer mogelijk is de reisbescheiden te versturen, versturen wij alle benodigde reisdocumenten per e-mail. 

Reisdocumenten
Bij boeking wordt u geïnformeerd over de benodigde reisdocumenten voor de door u gekozen bestemming, zoals paspoort, visum e.d. Uitgangspunt hierbij is het Nederlandse staatsburgerschap. In dit verband is ook van belang dat elk kind in het bezit dient te zijn van een eigen reisdocument. Beschrijving in het paspoort van de ouders is niet meer geldig. Reizigers met een andere dan de Nederlandse nationaliteit dienen bij hun reisbureau, ambassade of consulaat te informeren welke reisdocumenten naar de betreffende bestemming voor hen vereist zijn. Reist u met een minderjarig kind met een andere achternaam dan uzelf, dan dient u aan te kunnen tonen dat u toestemming heeft van de personen die het gezag over het kind hebben om met het kind naar het buitenland te mogen reizen. Nadere informatie hieromtrent vindt u op de volgende website: https://www. rijksoverheid.nl/documenten/formulieren/2014/02/06/ formulier-toestemming-reizen-met-minderjarige-naar-het- buitenland U dient er zelf voor te zorgen dat u de juiste en complete reisdocumenten bij vertrek ook werkelijk in uw bezit heeft. Golden Travel & Cruises draagt geen aansprakelijkheid voor het ontbreken van de vereiste reisdocumenten voor of gedurende uw reis en verblijf op uw vakantiebestemming en de eventueel daaruit voortvloeiende consequenties. Wij maken u attent op het feit dat u altijd de namen dient te hanteren zoals deze in het paspoort vermeld staan! Eventuele schade of boetes als gevolg van het niet volgen van deze procedure kan niet verhaald worden op Golden Travel & Cruises. 

Voor een cruise vakantie heeft u te allen tijde een paspoort nodig en is het reizen met een ID kaart niet toegestaan, ook indien de reis binnen Europa is. Bij inscheping levert u uw paspoort in en ontvangt u een boordpas die fungeert als identiteitsbewijs en sleutel van uw suite. Deze dient u dus altijd bij u te hebben wanneer u het schip verlaat. De exacte tijden van inscheping staan op het cruiseticket vermeld. In sommige havens kan het schip niet aan de kade afmeren. In dat geval wordt gebruikgemaakt van kleine bootjes, waarmee u aan land wordt gebracht. U bent er zelf verantwoordelijk voor om op tijd terug te zijn aan boord. De eventuele kosten veroorzaakt door het missen van het schip zijn voor uw eigen rekening. Uw paspoort krijgt u terug op de dag van ontschepen, hierover wordt u aan boord geïnformeerd.

Reisduur
De reisduur van onze arrangementen staat vermeld op de betreffende publicatie. U kunt hier desgewenst van afwijken. Bij een aantal accommodaties geldt echter, vooral in het hoogseizoen, een minimum verblijfsduur. Bij het bepalen van de reisduur tellen zowel de eerste als de laatste dag mee als volledige dag, ondanks het feit dat u wellicht ‘s middags vertrekt of in de ochtend terugkeert. 

Verlenging verblijf 
Indien u ter plaatse de wens te kennen geeft uw verblijf te willen verlengen dan kunt u dit aanvragen bij onze lokale vertegenwoordiger of bij Golden Travel & Cruises in Nederland. Verlenging is niet altijd mogelijk en hangt mede af van de beschikbaarheid van accommodatie en vliegtuigstoelen. Indien verlenging mogelijk is worden naast de kosten voor de extra overnachtingen en de wijzigingskosten voor de vliegtickets € 60,- per persoon aan bemiddelingskosten in rekening gebracht. 

Eerder naar huis 
Indien een deelnemer om welke reden dan ook het verblijf voortijdig moet afbreken dan wordt dit in eerste instantie beschouwd als een annulering van het resterende arrangement (100% kosten). Houdt u er rekening mee dat er vliegtoeslagen kunnen ontstaan bij de betreffende luchtvaartmaatschappij of dat zelfs soms een geheel nieuw ticket aangeschaft moet worden. Indien u de wijziging door Golden Travel & Cruises laat verzorgen brengen wij u hiervoor € 60,- per persoon in rekening. Gaat u om medische redenen eerder naar huis, neemt u dan eerst contact op met uw verzekeringsmaatschappij. Zonder hun toestemming kan het recht op restitutie ter discussie komen! Onze lokale vertegenwoordiger kan assisteren en adviseren met betrekking tot mogelijkheden en kosten. 

Vaarschema
Alhoewel de rederij er alles aan zal doen om het vaarprogramma zoals gepland uit te voeren, zijn er soms omstandigheden waardoor er van het programma moet worden afgeweken. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij bepaalde weersomstandigheden of politieke situaties.

Bij expeditie cruises kunnen ijscondities van invloed zijn kan de waterstand een rol spelen. De kapitein heeft hierin het laatste woord en de veiligheid van de passagiers, bemanning en het schip zal ten allen tijde voorop staan. De rederij behoudt zich het recht voor om het vaarschema met een ander schip uit te voeren . Deze schepen zijn altijd minstens gelijkwaardig, hoewel de indeling vaak afwijkend is.

Service ter plaatse
Op de meeste bestemmingen beschikt Golden Travel & Cruises over een hostessservice die in samenwerking met onze lokale vertegenwoordiger wordt uitgevoerd. De host(ess) (waar aanwezig) van ons lokale agentschap zal u na aankomst (meestal de volgende dag) bellen en in overleg een afspraak met u maken voor een ontmoeting bij uw hotelaccommodatie voor het verschaffen van informatie. Daarnaast is onze lokale vertegenwoordiger voor noodgevallen 24 uur per dag bereikbaar. Tevens ontvangt u bij uw reisbescheiden informatie over ons 24-uurs noodnummer in Nederland. 

Transfers ter plaatse
Bij aankomst op uw bestemming wordt u per (privé)transfer naar uw accommodatie gebracht. De transfer is in principe gebaseerd op vervoer van maximaal 2 of 3 personen en dito aantal koffers. Bent u met meer personen of vervoert u meer dan 3 koffers (incl. handbagagekoffers) dan zullen wij hiervoor een extra of een groter voertuig moeten inzetten, waarvoor een afwijkende prijs geldt. U dient ons derhalve bij boeking door te geven of u met meer dan een koffer per persoon gaat reizen. Doet u dit niet en ontstaan daardoor ter plaatse problemen, dan zullen de extra kosten aan u doorberekend worden. Daarnaast is het ook van groot belang dat u, wanneer u extra’s meeneemt zoals een buggy, rollator of golftas, dit bij boeking aan ons doorgeeft. In sommige gevallen zal het ook hiervoor noodzakelijk zijn om aangepast vervoer te regelen. 

Vakantieverwachtingen
Een vakantie in het buitenland is altijd anders: andere mensen, andere gewoonten, maar met enig aanpassingsvermogen zult u zich snel thuis voelen waardoor uw vakantie extra aantrekkelijk wordt. Het kan zijn dat er bouwactiviteiten plaatsvinden op de bestemming. In voorkomende gevallen zullen wij u, voor zover ons dit bekend is, altijd bij boeking dan wel voor vertrek informeren. Over bouwwerkzaamheden door derden buiten het hotel of resort worden wij helaas zelden geïnformeerd. Hiervoor kan Golden Travel & Cruises niet aansprakelijk worden gesteld. Elk seizoen kent zijn positieve en negatieve aspecten, het is daarom van belang dat u zich daarover laat adviseren door uw reisadviseur. O.a. door weersomstandigheden en bezetting moet u in het voor- en naseizoen rekening houden met een beperkte openstelling van winkels en uitgaansmogelijkheden en een beperkter aanbod van openbaar vervoer en/of hotelfaciliteiten, zoals restaurants, boetieks en zwembaden (op sommige bestemmingen is uitsluitend in het hoogseizoen alles geopend). Daarentegen bieden juist de voor- en naseizoenen een vaak uiterst aantrekkelijke rust en sfeer. Ook bij culturele festiviteiten moet u er rekening mee houden dat niet altijd van alle faciliteiten gebruik kan worden gemaakt. Zo zijn er in islamitische landen bijvoorbeeld tijdens de Ramadan beperkingen in de openstelling van restaurants en het gebruik van alcohol en entertainment. In veel hotels in populaire bestemmingen is het in het hoogseizoen en tijdens vakantieperiodes erg druk. In die periodes worden allerlei sportieve en gezellige activiteiten georganiseerd waaronder livemuziek en sommige bars sluiten dan pas diep na middernacht. De normen voor geluidsoverlast zijn in vakantielanden toleranter dan in Nederland. Wanneer rust tijdens uw vakantie voor u een belangrijk item is, dan dient u hier nadrukkelijk op te letten bij de keuze van uw accommodatie. Indien wij in de tekst melding maken van een levendige omgeving, een centrale ligging of in de nabijheid van barretjes en restaurants, dan is er vaak sprake van een gezellige drukte van uitgaansgelegenheid en dit kan geluidsoverlast veroorzaken. Tevens kan het voorkomen dat medevakantiegangers er een andere opvatting van vakantieplezier en overlast op na houden dan u. Hierop hebben Golden Travel & Cruises en de accommodatieverschaffer geen invloed en kunnen voor dit gedrag niet verantwoordelijk worden gesteld. 

Verzekeringen
Bij het afsluiten van een reis- en/of annuleringsverzekering wordt altijd uitgegaan van het totaal aantal reisdagen. Wij raden u met nadruk aan een reisbagage-, een ziektekosten- en een annulerings-/onderbrekingsverzekering af te sluiten. Hiermee behoedt u zich tegen de financiële gevolgen van ongeval en ziekte voor of tijdens uw vakantie en annulering of voortijdige onderbreking van uw vakantie. Uiteraard kan ook Golden Travel & Cruises u hiermee behulpzaam zijn. In het geval u over een doorlopende reis- en/of annuleringsverzekering beschikt, controleer dan of deze ook voor uw medepassagiers van toepassing is! 

Vliegschema’s
De gepubliceerde vliegschema’s achterin deze brochure zijn gebaseerd op de informatie voor zover bekend per november 2017 en om die reden onder voorbehoud. Bij lijndienstvluchten zijn de aangegeven tijden min of meer gegarandeerd. Slechts bij hoge uitzondering worden hierin wijzigingen aangebracht. Redenen zijn dan meestal onverwachte oorzaken die hun invloed hebben op een correcte uitvoering van een vlucht, zoals weersomstandigheden, technische problemen, stakingen e.d. Deze oorzaken kunnen leiden tot een verandering van vertrektijd maar ook in het ergste geval in verandering van vertrekdatum en luchthaven. 

TUIfly opereert als een chartermaatschappij en maakt om die reden vliegtijden niet vroegtijdig of onder sterk voorbehoud bekend. Vanaf ongeveer vier weken voor vertrek kunt u min of meer zeker zijn van uw vliegschema. 

Luchthavens 
Alle gepubliceerde arrangementen van Golden Travel & Cruises zijn gebaseerd op vliegen in Economy Class met vertrek vanaf Amsterdam. U kunt er voor kiezen vanaf een andere luchthaven te vertrekken, zoals Rotterdam, Eindhoven, Brussel, Düsseldorf of Keulen. Wij informeren u graag over de vertrekmogelijkheden en de van toepassing zijnde (soms scherpere) prijzen vanaf deze alternatieve luchthavens. 

Prijsverschil binnen een klasse 
Alle luchtvaartmaatschappijen verdelen de beschikbare stoelcapaciteit binnen eenzelfde klasse in verschillende tariefniveaus zonder dat daar een afwijkende dienst of service tegenover staat, maar waardoor wel vluchttoeslagen kunnen ontstaan. Golden Travel & Cruises kan hier helaas geen invloed op uitoefenen. In zijn algemeenheid kan gesteld worden dat vroeg boeken doorgaans de voordeligste prijs biedt met uitzondering van vertrekken in het hoogseizoen en rond feestdagen. 

Brandstofheffing
Wij maken u er nadrukkelijk op attent, dat wij geen enkele invloed kunnen uitoefenen op de soms onverklaarbare prijsverschillen in brandstofheffingen die de diverse luchtvaartmaatschappijen hanteren. Elke luchtvaart- maatschappij stelt deze zelf vast, waardoor per maatschappij soms aanzienlijke prijsverschillen ontstaan! Deze heffingen kunnen gedurende het seizoen fluctueren en kunnen resulteren in een naheffing. (Zie ook ‘Reissommen en aanbetalingen’) 

Stoelreserveringen
Steeds meer luchtvaartmaatschappijen bieden Economy Class passagiers de mogelijkheid vooraf, meestal tegen betaling, een stoel te reserveren. Bij de meeste maatschappijen is dit mogelijk vanaf het moment van boeken tot 48 uur voor vertrek en kan gekozen worden tussen standaard stoelen, stoelen met extra beenruimte, bij de nooduitgang, aan het raam of voorin. Bij TUIfly kunnen deze stoelen geboekt worden vanaf 30 dagen tot 48 uur voor vertrek. Bij slechts enkele luchtvaartmaatschappijen kunt u nog gratis stoelen reserveren, echter bijna altijd nadat de tickets geprint zijn. Niet iedereen mag overigens een stoel bij de nooduitgang boeken. Vanwege veiligheidsregels is dit verboden voor bepaalde groepen passagiers, zoals zwangere vrouwen en kinderen. Wanneer u vliegt in Premium Economy – of Business Class is het in het algemeen mogelijk zonder bijbetaling vooraf uw stoel te reserveren. 

Verzorging aan boord
In Economy Class worden aan boord bij de meeste Europese lijndienstmaatschappijen (warme) snacks, sandwiches en koude, warme en alcoholische dranken geserveerd. Tevens kunnen bij dit soort maatschappijen standaard dieetwensen kenbaar gemaakt worden, mits deze bij boeking (uiterlijk 96 uur voor vertrek) worden doorgegeven. Bij zogeheten “low cost airlines” als Transavia, Condor en Easyjet Kunnen geen dieetmaaltijden aangevraagd worden. De meeste Europese luchtvaartmaatschappijen bieden uitsluitend maaltijden, snacks en drankjes tegen betaling aan. Aan de hand van een menukaart kunt u een keuze maken uit een assortiment van o.a. softdrinks, sandwiches, snacks en diverse soepen. Reist u in Business Class dan mag u altijd rekenen op een ruim assortiment aan maaltijden en drankjes die u gratis worden aangeboden. In het algemeen geldt naarmate de klasse luxer wordt, wordt het aanbod groter. 

E-ticketing & online inchecken
Alle luchtvaartmaatschappijen maken gebruik van E-ticketing, zogenaamde elektronische tickets. Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen kunt u via Internet veelal vanaf 24 uur voor vertrek (voor sommige airlines waaronder KLM en Transavia vanaf 30 uur voor vertrek) inchecken. U kiest zelf uw stoel aan boord voor zover wij deze nog niet voor u gereserveerd hebben (bij TUIfly, Easyjet en Ryanair wordt u automatisch een stoel toegewezen als u deze niet al tegen betaling gereserveerd had) en u print uw instapkaart thuis al uit. Op diverse luchthavens waaronder Schiphol kunt u zelf uw bagage wegen, labelen en op de band zetten of u geeft uw bagage af bij één van de bagageafgiftepunten. Reist u met alleen handbagage, dan kunt u via de veiligheidscontrole direct doorlopen naar de gate. Hebt u om wat voor reden uw instapkaart thuis niet uitgeprint dan kunt u deze alsnog op de luchthaven uitprinten. Uiteraard blijft inchecken bij een balie op de luchthaven mogelijk en kan ook hier uw instapkaart nog worden uitgeprint. Houdt u er wel rekening mee dat sommige low cost airlines (bv. Ryanair) hiervoor extra (aanzienlijke) kosten berekenen! 

Meldingstijd op de luchthaven en bij de gate 
In het algemeen adviseren wij u, mede i.v.m. de tijdrovende veiligheidscontroles, zich voor Europese vluchten minimaal 3 uur voor vertrek bij de betreffende incheckbalie of het bagage afgiftepunt te melden. Business Class passagiers raden wij aan zich uiterlijk 2,5 uur voor vertrek te melden. Aangezien steeds meer passagiers met uitsluitend handbagage reizen en de security controles daardoor steeds meer tijd in beslag nemen heeft KLM om vertragingen te voorkomen tevens een sluitingstijd bij de gate geïntroduceerd. Deze sluitingstijd is voor Europese vluchten 10 minuten voor vertrek. Pas op, te late komst (ook bij de gate) kan uitsluiting van uw vlucht betekenen. Alle daaruit voortvloeiende kosten zijn voor eigen rekening. Het missen van een vliegtuig geeft geen recht op restitutie. Het (indien mogelijk) omboeken naar een later vertrek brengt meestal extra kosten met zich mee die ook voor eigen rekening zijn. 

Bagage 
Bij nagenoeg alle maatschappijen, zowel low cost als lijndienst, mag u in de Economy Class 8 tot 10 kg. handbagage met over het algemeen een max. omvang van 110 cm (55x35x20 cm) per persoon vrij meenemen en ruimbagage uitsluitend tegen betaling. Voor reizigers die Business Class vliegen is naast handbagage (max. 10 kg.) doorgaans 32 kg. ruimbagage toegestaan (max. 2 stuks, maximale omvang 158 cm, L+B+H). 

Bij steeds meer luchtvaartmaatschappijen wordt de regel voor toegestane bagagevrijdom steeds strenger gehanteerd! Houdt u er rekening mee dat de vrijdom per persoon niet mag worden opgeteld voor twee personen en als één koffer met een dubbel gewicht worden aangeboden. De luchtvaartmaatschappij kan u in dergelijke situaties een behoorlijk bedrag aan overbagage in rekening brengen. Hiervoor kan Golden Travel & Cruises niet aansprakelijk worden gesteld. Afwijkende bagage, zoals een rolstoel, golftas en duikuitrusting, dient vooraf te worden aangemeld. Rolstoelen mogen in het algemeen gratis meegenomen worden, golftassen tellen bij veel luchtvaartmaatschappijen mee in het totale gewicht aan ruimbagage of hiervoor moet een aparte toeslag betaald worden. Ditzelfde geldt voor een duikuitrusting en andere bijzondere bagage. 

Let u bij het afgeven van uw bagage op de eindbestemming die op de label vermeld staat. Wanneer u moet overstappen onderweg is het van groot belang uw bagage (voor zover mogelijk) door te laten labelen naar uw eindbestemming! In de meeste gevallen zat dit geen probleem zijn, maar soms wordt uw bagage (al dan niet per ongeluk) gelabeld tot uw overstapbestemming. In dat geval moet u uw bagage op de luchthaven waar u overstapt opnieuw inchecken. Een vervelende en vooral ook tijdrovende bijkomstigheid, maar wel van groot belang om op de eindbestemming niet zonder koffer te staan! Wij raden u ten zeerste aan hier alert op te zijn bij het afgeven van uw bagage. 

Bagageregels KLM
Binnen Europa mag u alleen gratis ruimbagage meenemen in Business Class. In Economy Class kunt u slechts ruimbagage meenemen tegen betaling van € 50,- per retour wanneer deze vooraf is aangemeld en € 70,- per retour wanneer deze op de luchthaven wordt aangeboden. Wij gaan er vanuit dat iedere passagier een koffer meeneemt op reis en zullen om die reden, tenzij u anders aangeeft, altijd 20 kg. ruimbagage voor u bij boeken. In sommige gevallen krijgt u korting wanneer u lid bent van KLM’s Flying Blue programma. Hiervoor dient u ons uw Flying Blue nummer door te geven. Voor baby’s mag, naast de bagagevrijstelling van 10 kg., een inklapbare buggy of Maxi-Cosi worden meegenomen. Voor aanvullende informatie over standaard en bijzondere bagage: www.klm.com/travel/nl_nl/prepare_ for_travel/baggage/all_about/index.htm 

Bagageregels low cost luchtvaartmaatschappijen 
Zogeheten “low cost airlines” als Transavia, Easyjet en Ryanair hanteren vaak afwijkende voorwaarden op gebied van bagage, check-in procedures, maaltijden aan boord en stoelreserveringen. Houdt u er rekening mee dat regels bij dergelijke luchtvaartmaatschappijen uiterst streng gehanteerd worden en dat niet iedere speciale aanvraag gehonoreerd wordt. Wordt uw aanvraag wel gehonoreerd dan worden vaak extra kosten in rekening gebracht. 

Bij reservering van vluchten van een low cost airline, boeken wij voor iedere passagier standaard 20 kg. ruimbagage bij. Wilt u hiervan geen gebruik maken dan dient u dit bij boeking nadrukkelijk aan te geven. Houdt u er rekening mee dat wanneer u vooraf geen ruimbagage hebt aangemeld maar deze alsnog op de luchthaven aanbiedt hiervoor het dubbele tot driedubbele tarief in rekening wordt gebracht. 

Transavia en Ryanair boeken wij op basis van een inclusief pakket. Dit houdt in dat bij deze luchtvaartmaatschappijen zowel 20 kg. ruimbagage standaard inbegrepen is als ook de mogelijkheid om vooraf gratis een stoelkeuze te maken. Bij Easyjet boeken wij separaat 20 kg. ruimbagage bij. Daarnaast mag u bij Transavia altijd gratis één stuk handbagage van maximaal 10 kg. meenemen (d.w.z. inclusief laptop, paraplu, camera enz.). Voldoet de omvang aan niet meer dan 110 cm (45x40x25) dan bent u er verzekerd van dat u deze in de cabine mee mag nemen. Heeft deze een groter formaat (maximaal is toegestaan 55x40x25) dan kan het voorkomen dat deze alsnog bij het instappen in het ruim vervoerd moet worden, omdat er niet voldoende plaats is in de bagagevakken in de cabine. 

Bij Ryanair mag u naast een stuk handbagage van max. 115 cm (55x40x20) één kleine tas van maximaal 75 cm (35x20x20) meenemen in de cabine.

Bij Easyjet mag u één stuk handbagage met een maximale omvang van 126 cm (56x45x25) gratis meenemen. Deze hoeft niet aan een bepaald gewicht te voldoen, maar moet wel in het bagagevak boven u passen. Als de bagagevakken vol zijn dan wordt deze bij het instappen alsnog in het ruim geplaatst. 

Voor baby’s mag bij Transavia maximaal 10 kg. ruimbagage meegenomen worden (dit kan bv. een koffer of een buggy of een Maxi-Cosi zijn). Baby’s hebben geen recht op handbagage. Bij Ryanair en Easyjet mag voor een baby geen ruimbagage meegenomen worden, maar uitsluitend twee babyartikelen van maximaal 5 kg. als handbagage, zoals een buggy, Maxi-Cosi, autostoeltje of reisbedje. 

Voor het vervoer van een golftas en andere bijzondere bagage als een duikuitrusting wordt door deze luchtvaartmaatschappijen een extra bedrag per uitrusting in rekening gebracht. Alle bijzondere bagage dient vooraf bij boeking te worden aangemeld. Voor meer informatie: www.transavia.com/hv/nl-NL/service www.ryanair.com/nl/nl/nuttige-informatie/Klanten service/veelgestelde-vragen www.easyjet.com/nl/help/bagage 

Bagageregels TUIfly 
Ook bij vliegen met TUIfly boeken wij voor iedere passagier standaard 20 kg. ruimbagage bij. Reist u in Premium of Star Class dan mag u 20 kg. resp. 40 kg. ruimbagage gratis meenemen. Daarnaast mag u gratis handbagage meenemen met een maximale afmeting van 120 cm (55x40x25). Aantal stuks en totale gewicht zijn niet relevant, mits het totaal maar aan de maximale afmeting voldoet. Bij ruimtegebrek in de bagagebakken in de cabine wordt grote handbagage alsnog in het ruim geplaatst. Voor baby’s mag maximaal 10 kg. ruimbagage en daarnaast een buggy of Maxi-Cosi van ook max. 10 kg. gratis worden meegenomen. Baby’s hebben geen recht op handbagage. 

www.tui.nl/vliegtickets/services/bagage/ 

Alle luchtvaartmaatschappijen hanteren de regels omtrent vervoer van bagage zeer strak en zullen vaak een extra controle voor handbagage uitvoeren aan de gate. Blijkt daar dat de handbagage de maximaal gestelde afmetingen of het gewicht overschrijdt dan wordt deze alsnog ingenomen en in het ruim vervoerd. Tevens loopt u dan het risico een flinke boete te moeten betalen die direct met pinpas of creditcard afgerekend moet worden. 

Beperkende voorwaarden vervoer handbagage
Elektronische controle van handbagage vindt op alle luchthavens plaats. Scherpe voorwerpen als zakmessen, nagelschaartjes maar ook aanstekers dient u nadrukkelijk in uw koffer te vervoeren, niet in uw handbagage. Deze zullen bij de controle ingenomen worden. Daarnaast gelden strenge regels voor wat meegenomen mag worden aan vloeibare stoffen. Vloeistoffen en toiletartikelen (bv. tandpasta, scheerschuim, gel, etc.) mogen alleen in kleine hoeveelheden (max. 100 ml per stuk) en op de juiste manier, verpakt in een hersluitbare transparante plastic zak van max. 1 liter, in de handbagage worden meegenomen. Reist u buiten Europa en moet u tijdens uw reis overstappen binnen de EU, dan raden wij u af om taxfree vloeistoffen (bv. parfum, drank) te kopen. Deze mogen meestal op de aansluitende vlucht, waar wederom controle plaatsvindt, niet worden meegenomen. Paspoort, reisbescheiden, medicijnen en waardevolle zaken neemt u natuurlijk wel mee in uw handbagage. 

Denied Boarding Compensation 
In geval van overboeking, kort voor vertrek geannuleerde vluchten en langdurige vertragingen, niet veroorzaakt door een calamiteit, worden in Europa geregistreerde luchtvaartmaatschappijen gedwongen de passagier schade te vergoeden. Golden Travel & Cruises kan hier niet op worden aangesproken, maar kan wel bemiddelen in geval u een klacht wilt indienen. Daarnaast biedt EUclaim een dienst aan die is opgezet om luchtvaartpassagiers te helpen bij het indienen van een claim bij een luchtvaartmaatschappij. EUClaim heeft inzicht in de volledige historische vluchtgegevens van vrijwel alle Europese luchtvaartmaatschappij en kan hierdoor een indicatie geven over de rechtsgeldigheid van uw claim. Door het indienen van de bewijslast en het volgen van de juiste juridische procedures nemen zij u veel werk uit handen en zal de kans op slagen groter zijn. Uitsluitend wanneer tot een financiële vergoeding wordt overgegaan bent u aan EUclaim kosten verschuldigd. 

Voor meer informatie zie www.euclaim.nl 

Ongemakken en/of schade als gevolg van vertraging Golden Travel & Cruises hanteren wij deze voorwaarden, doch is niet aansprakelijk voor mogelijke schade van gemiste vakantiedagen of -uren, zoekgeraakte bagage en/of (te) late aankomst op de bestemming of bij terugkomst. Een goede reisverzekering zal in veel gevallen uitkomst bieden.